Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Hivatali kapu

Létrehozva: 2010. február 26.
Módosítás: 2011. június 3.
Forrás: Magyarország.hu

Ugrás a cikkre...

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

E-learning ismertető

1. Mi a hivatali kapu?

A hivatali kapu (HKP) a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer (Központi Rendszer) része. A HKP-n keresztül az igénybevevő szervezetek hitelesen tudnak fogadni elektronikus üzeneteket, illetve a hivatalok elektronikus üzenetei a hitelesen azonosított ügyfelekhez (állampolgár vagy hivatal) eljuttathatók.

Hivatali kaput azon szervezetek használhatnak, akik csatlakoznak a Központi Rendszerhez.

A csatlakozás során a hivatalok „regisztrálják” ügyintézőiket. A HKP-hoz hozzáférési joggal rendelkező ügyintézők azonosítása ügyfélkapu-regisztrációval történik, ezért a hivatali kapu használatának alapvető feltétele az ügyintézők számára az ügyfélkapu-regisztráció (https://segitseg.magyarorszag.hu/segitseg/ugyfelkapu)

2. A hivatali kapu használata

Felhasználói leírásunkban kizárólag a böngészős, azaz browseres hivatali kapu használatával foglalkozunk.

Ahhoz, hogy a felhasználó bejelentkezhessen hivatali kapujába, először be kell jelentkeznie bejelentkezési nevével és jelszavával az Ügyfélkapuba (www.magyarorszag.hu).

Miután bejelentkezett az Ügyfélkapuba, be kell jelentkeznie a hivatali kapuba is. Ehhez kattintson a Személyes ügyfélkapu mellett látható Hivatali kapu linkre.

A Hivatali Kapu elérése

Az ügykezelő felhasználónak meg kell adni hivatala azonosítóját (Hivatal rövid neve) és az ehhez tartozó jelszót.

Magyarország.hu

Hivatal rövid neve:
A hivatal egyedi azonosítója (rövid neve), melynek meghatározására a hivatal Központi Rendszerhez történő csatlakozásakor kerül sor.

Hivatali jelszó:
A hivatali ügykezelőhöz tartozó jelszó.
A mezők kitöltését követően nyomja meg a Belépés gombot! Ezzel az alkalmazás ellenőrzi, hogy az ügyfélkapuba bejelentkezett ügyfél részére a megadott hivatal esetében az ügykezelői jogkör engedélyezett-e. Ha nem jogosult, akkor az alábbi hibaüzenet jelenik meg:

Magyarország.hu

Ha jogosult a hivatali ügyek kezelésére, akkor megjelenik az alkalmazás főoldala.

3. A nyitóképernyő

Magyarország.huHivatali Kapu nyitóképernyő

A képernyő az alábbi információkat szolgáltatja a hivatal postafiókjáról:

Olvasatlan (letölthető) dokumentumok száma:
Megadja azon dokumentumok (nyomtatványok) darabszámát, amelyeket az interneten keresztül az ügyfelek juttattak el a hivatal postafiókjába.

Ügyfél által átvett üzenetekre kapott visszaigazolások száma:
Megadja azon visszaigazolások számát, melyeket a KR generál a hivatal számára, amikor az ügyfél átveszi – letölti a postafiókjából – a hivatal által részére küldött dokumentumot (határozatot, végzést, felszólítást, felhívást stb.).

Ügyfél által át nem vett üzenetekre kapott visszaigazolások száma:
Megadja azon visszaigazolások (értesítések) számát, amelyeket a Központi Rendszer generál a hivatal számára, amikor az ügyfél a postafiókjába érkezett – a hivatal által küldött – dokumentumot 5 nap elteltével sem vette át.

Ezen dokumentumok esetében a rendszer törli a dokumentumot az ügyfél postafiókjából, és egy visszaigazolás (értesítés) üzenetet készít a törlés tényéről a hivatal postafiókjába.

A feldolgozás során a Dokumentumok linkre kattintva bármikor lekérdezhető a hivatal postafiókjának állapota.

4. Dokumentumok listázása

4.1. Keresés, szűkítés

Amennyiben a hivatal postafiókjában lévő dokumentumokra, azok adataira kíváncsi, kattintson a Dokumentumok linkre. A lekérdezéshez szűkítési feltételeket is választhat. Ezeket a képernyő felső blokkjában, a keresési ablakban lehet megadni.

Magyarország.huKeresés, szűkítés

 

Szűkítési lehetőségek:

Dokumentum típusa:
Az ügykezelő megadhat egy konkrét dokumentumtípus-azonosítót, amely a dokumentumtervező programban került definiálásra egy-egy adott dokumentum esetében.

Üzenet fajtája:
A hivatal számára érkező üzenetek háromfélék lehetnek:

  • Ügyfél: Az ügyfél által küldött dokumentumok – ügyfél üzenetek;
  • Hivatal: Más hivatalok által küldött üzenetek;
  • Rendszer: A rendszer által egyes folyamatokban automatikusan generált visszaigazolások, értesítések – rendszer üzenetek.

Az ügykezelő a nyílra kattintva egy lenyíló ablakból az Összes, Ügyfél, Hivatal illetve Rendszer üzenetfajtákból választhat.

Beérkezés dátuma:
A mezőben megadható egy dátum. Megadása esetében csak azon dokumentumok adatai kerülnek a listába, melyek esetében a postafiókba kerülés dátuma megegyezik a megadott dátummal.
A dokumentumok listájának lekérése a Keresés gomb aktiválásával indítható.

4.2. A találati lista

A képernyő alsó blokkjában jelenik meg a találati lista. A táblázat kerete egy-egy navigációs sor, amely több képernyőnyi lista esetében a lapozást teszi lehetővé.

A navigációs sor linkeket tartalmaz, melyek aktiválásával tud az ügykezelő a kívánt oldalra navigálni. A találati lista Érkeztetési szám oszlopa is linkeket tartalmaz. A kiválasztott dokumentum érkeztetési számára kattintva tudja elindítani az ügykezelő a dokumentum letöltését.

5. Dokumentum letöltése

A hivatal részére érkező dokumentumok három nagy csoportra oszthatóak.

  • Az ügyfelek által kitöltött és felküldött dokumentumok, melyek alapja egy, a hivatal által előállított formanyomtatvány (ÁNYT-vel tervezett és ÁNYK-val kitöltött .kr kiterjesztésű űrlap).
  • Más hivatalok által küldött üzenetek.
    Formailag és tartalmilag ezek lehetnek formanyomtatványok (űrlapok), illetve tetszőleges típusú fájlok.
  • A Központi Rendszer üzenetei, melyek egyes rendszerfolyamatok kapcsán automatikusan képződnek a hivatal számára:
    • Visszaigazolási üzenet  egy, a hivatal által az ügyfél részére küldött dokumentum ügyfél általi átvételéről.
    • Visszaigazolási üzenet egy, a hivatal által küldött és az ügyfél által 5 napig át nem vett üzenetről, melynek hatására a hivatalnak az üzenet tartalmát postai úton kell kézbesítenie.

5.1. Ügyfél vagy más hivatal által küldött dokumentum letöltése

5.1.1. Letöltés folyamata

A letöltés folyamata (ügyfél dokumentuma)

  1. Az ügykezelő által kiválasztott dokumentumot elkéri az alkalmazás a hivatal postafiókjából.
  2. A letöltés során elhelyezi a dokumentumot az ügykezelő által megadott könyvtárba <érkeztetésiszám>.kr néven.
  3. A dokumentum letöltésével egy időben elhelyez a könyvárban egy információs fájlt is <érkeztetésiszám>.info.xml néven. A fájl a letöltött dokumentum borítékadatait tartalmazza.
  4. A sikeres letöltés után bekéri az alkalmazás az ügykezelőtől a hivatal privát titkosító kulcsát és annak jelszavát, majd kititkosítja a dokumentumot az információs fájlban megadott fájl néven. Amennyiben a dokumentum csatolmányokat tartalmaz, a csatolmányok a nyomtatvány-azonosítójuknak megfelelő alkönyvtárakba kerülnek kibontásra.

5.1.2. Fájl letöltése

Amennyiben tehát a kiválasztott dokumentum érkeztetési számára (linkre) kattint, letöltheti a dokumentumot. A fájlletöltési ablakban megjelenik a letöltésre kerülő dokumentum érkeztetési száma. Input paraméterként megadandó a letöltés helye és a hivatal titkosító kulcsának helye.

 

Fájl letöltése a Hivatali Kapuból

Dokumentum letöltésének helye:
Megadandó egy könyvtár, ahová a rendszer a dokumentumot és az információs állományt töltheti. Alapértelmezett könyvtárként a program felajánl egy könyvtárat (operációs rendszer beállítástól függ!), de olyan könyvtárat jelöl meg, amilyet szeretne.

Hivatal titkosító kulcsának helye:
Megadandó az a könyvtár, ahol a hivatal privát tikosító kulcsa található. (Ez a könyvtár akár egy pendrive is lehet.) Alapértelmezett könyvtárként a program felajánl egy könyvtárat (operációs rendszer beállítástól függ!), de olyan könyvtárat jelöl meg, amilyet szeretne.
(Titkosítatlan – azaz nem .KR kiterjesztésű – dokumentum letöltése esetén a „Hivatal titkosító kulcsának helye” mezőt szintén kötelező kitölteni. Ebben az esetben célszerű a „Dokumentum letöltésének helye” mezőbe beírt mappát megadni, de meg lehet adni egy tetszőleges könyvtárat is.)

Hivatal titkosító kulcsának helye

A Letöltés gombra kattintva indul meg a kiválasztott dokumentum letöltésének folyamata.

A letöltést követően az Adatlap blokkban megjelennek a letöltött dokumentum információs adatai. Ezen adatokat tartalmazza a letöltés során előállított információs állomány is.

Az Üzenet blokkban megjelenő üzenet nyújt információt a letöltés eredményéről.

Sikeres fájlletöltés

5.1.3. Kulcstár kiválasztása

Sikeres letöltést követően az alkalmazás meghívja a hivatal privát titkosító kulcsának kiválasztási funkcióját. A titkosító kulcsra csak abban az esetben van szüksége, ha a saját maga által gyártott űrlapot kell letöltenie.

Az alkalmazás felajánlja egy felugró ablakban a hivatal privát titkosító kulcsát tartalmazó kulcstár kiválasztását, majd azt követően a kulcstárból a kulcs kiválasztását. Ezek után bekéri a privát kulcs védelmét szolgáló jelszót. A jelszó a titkosító kulcspár generálásakor megadott jelszó.

 

Kulcstár kiválasztása

Helyes jelszómegadás esetén visszaigazolja a kulcs kiválasztásának sikerességét, és megkezdi a dokumentum kibontását.

Sikeres kulcsbeállítás

5.1.4. Letöltés visszaigazolása

A kititkosítás eredménye megjelenik az Üzenet blokkban.

Sikeres kititkosítás esetében a titkosítás eredménye egy a „Dokumentum fájl neve” mezőben látható nevű fájl a „Dokumentum letöltésének helye” könyvtárban.

Sikeres kititkosítás

5.1.5. Utólagos kititkosítás

Amennyiben a kititkosítás a hivatali kapu Dokumentumtárából való letöltése során sikertelen volt, úgy a letöltés helyének kijelölt könyvtárba csak két fájl került letöltésre, egy .info.xml, illetve egy .kr kiterjesztésű fájl. Az .info.xml fájl az ügyfélhez tartozó ügyfélkapu dokumentumtárának címzését tartalmazza, a .kr kiterjesztésű fájl pedig maga a kitöltött, titkosított nyomtatvány, melynek utólagos kititkosítása az alábbiak szerint történik.

A Start menüben, vagy az Asztalon lévő link segítségével elindítjuk az ÁNYK alkalmazást, majd a „Szerviz” menü „Titkosítás saját tanúsítvánnyal” pontját választjuk.

Utólagos kititkosítás

A felugró Krtitok nevű ablakban a „Műveletek” menü „Kititkosítás” pontját választjuk.

Utólagos kititkosítás

A felugró Üzenet ablak „OK” gombjára kattintva a lenti ábrán látható ablakok jelennek meg. A tallózás („…”) gomb segítségével válasszuk ki a letöltött .kr kiterjesztésű fájlt.

Utólagos kititkosítás

Utólagos kititkosítás

A kapott Titkosított állományok ablak „Rendben” gombját választva lenti ábrán szereplő ablak jelenik meg. A „Tallózás” gomb segítségével a „Kitikosítás helye” mező melletti tallózás („…”) gomb segítségével válasszuk ki a szükséges könyvtárat.

Utólagos kititkosítás

Utólagos kititkosítás

A „Megnyitás” gombot választva a Kititkosítás képernyő jelenik meg, ahol a „Kitikosítás” gombot választjuk, majd az Üzenet ablak „OK” gombjára kattintunk.

Utólagos kititkosítás

A megjelenő Kulcstárak ablak Tallózás („…”) gombjának segítségével megadjuk azt a könyvtárat, amelybe a titkosító kulcspárt (illetve annak Privát részét) mentettük. Figyelem: a tallózás során a titkosító kulcspárt tartalmazó könyvtár megnyitásakor a kulcspár nem látszik, ez nem hiba!

Utólagos kititkosítás

Utólagos kititkosítás

A megjelenő Kulcstárak ablakban láthatóak a kiválasztott könyvtárban található titkosító kulcsok. A megjelent kulcsok közül válasszuk azt, amelynek „FileNév” mezőjében szereplő megnevezés _prv.asc-re végződik. (Figyelem: amennyiben csak egy, _prv.asc elnevezésű kulcs található a könyvtárban, az nem hiba!)

Utólagos kititkosítás

A „Rendben” gombra kattintva megjelenő Kulcsok ablakban a „Kiválaszt” mezőt kipipálva a rendszer kéri a kulcspárhoz tartozó jelszót. A jelszó megadása után az „OK” gombra kattintunk.

Utólagos kititkosítás

A megjelenő Kulcsok ablak „Rendben” gombjára kattintva a rendszer tájékoztat arról, hogy a privát kulcs beállítása sikeres, az „OK” gomb megnyomásával pedig arról, hogy a kititkosítás sikeres.

Utólagos kititkosítás

Ezt követően a kiválasztott könyvtárban megjelenik a Kititkosított nyomtatvány (.xml kiterjesztésű fájl), amelyet az ÁNYK alkalmazás „Adatok” menüjének „XML állomány megnyitása megtekintésre” pontját választva, majd betallózva nyithatunk meg. (Figyelem: a tallózásnál figyeljünk arra, hogy az xml kiterjesztésű fájlt válasszuk, és ne az info.xml kiterjesztésűt!)

5.2. Rendszerüzenet letöltése

5.2.1. Letöltés folyamata

A rendszerüzenet letöltésének folyamata

  1. Az ügykezelő által kiválasztott rendszerüzenet tartalmát elkéri az alkalmazás a hivatal postafiókjából.
  2. A letöltés során elhelyezi a rendszerüzenetet az ügykezelő által megadott könyvtárba <érkeztetésiszám>.nyugta1.xml, illetve <érkeztetésiszám>.nyugta2.xml néven.

A letöltött rendszerüzenet fájl neve

  • <érkeztetésiszám>.nyugta1.xml, ha a rendszerüzenet egy az ügyfél általi átvételről ad értesítést,
  • <érkeztetésiszám>.nyugta2.xml, ha az üzenet a hivatal által küldött dokumentum kézbesítettlenségéről nyújt információt.

5.2.2. Fájlletöltés

A fájlletöltési ablakban megjelenik a letöltésre kerülő rendszerüzenet érkeztetési száma. Input paraméterként megadandó a letöltés helye.

Fájl letöltése (rendszerüzenet esetében)

Dokumentum letöltésének helye:
Megadandó egy könyvtár, ahová a rendszer a dokumentumot és az információs állományt töltheti. Alapértelmezett könyvtárként a program felajánl egy könyvtárat (operációs rendszer beállítástól függ!), de olyan könyvtárat jelöl meg, amilyet szeretne.

Hivatal titkosító kulcsának helye:
Rendszerüzenet esetében az alkalmazás nem használja a hivatal titkosító kulcsát, de kitöltése kötelező (egy tetszőleges könyvtár megadásával).

A Letöltés gomb aktiválására indul meg a kiválasztott dokumentum letöltésének folyamata.

5.2.3. Letöltés visszaigazolása

A letöltést követően az „Adatlap” blokkban megjelennek a letöltött rendszerüzenet információs adatai.

Az „Üzenet” blokkban megjelenő üzenet nyújt információt a letöltés eredményéről. 

A letöltés visszaigazolása

 

5.3.    Dokumentumok tömeges letöltése a Hivatali kapun keresztül

5.3.1. Bevezetés

A felmerült felhasználói igényekre válaszolva  a HKP oldalakon úgynevezett tömeges letöltési lehetőséget vezettünk be.  Ezzel lehetőséget kívánunk biztosítani  a hivatali kapuk ügyintézőinek és kapcsolattartóinak, hogy a dokumentumokat ne egyesével kelljen letölteniük, hanem az ott található összes dokumentum egyszerre kijelölhető és letölthető legyen.

5.3.2. Belépés a HKP oldalon

Az Ügyfélkapun való bejelentkezés után a  Hivatali kapu bejelentkezési ablakon adja meg a hivatal rövid nevét és jelszavát.

5.3.3. A letöltendő dokumentumok kijelölése

Magyarország.hu

A Hivatali kapu dokumentumlista oldalán a megjelenő dokumentumok mellett található jelölőnégyzetek segítségével jelölje ki a letölteni kívánt dokumentumokat, majd kattintson a „Kijelöltek letöltése” gombra.

FIGYELEM! Amennyiben nem jelöl ki egyetlen dokumentumot sem, akkor a „Kijelöltek letöltése” gombra való kattintás után „Legalább egy dokumentumot ki kell jelölnie” szövegű figyelmeztető üzenetet kap:

Magyarország.hu

Ilyen esetben a dokumentumok melletti jelölőnégyzetekre kattintva jelölje ki a megfelelő dokumentumokat, majd kattintson újra a „Kijelöltek letöltése” gombra.


5.3.4. A dokumentumok letöltése


A letöltendő dokumentumok helyéül szolgáló könyvtár kiválasztása

A rendszer alapértelmezésben a felhasználó "Home” könyvárán belül (Windows rendszerekben ez a C:\Documents and Settings*windows_felhasználónév*) az adott napnak megfelelő dátumformátumú (ééhhnn) könyvtárat kínálja fel a letöltés helyeként.

Magyarország.hu

A „Tallóz” gombra kattintva a dokumentumok letöltésének helye tetszőlegesen megváltoztatható!

A letöltés indítása

A dokumentumok letöltése azok kijelölése után, a „Kijelöltek letöltése” gombra való kattintással kezdődik el.

Hibajelzések a letöltés indításakor

Amennyiben lejárt a biztonsági okból automatikusan megadott felhasználói idő, egy figyelmeztető ablak jelenik meg.

Magyarország.huBejelentkezés figyelmeztetés


A letöltés megkezdéséhez ismételt bejelentkezés szükséges.

A dokumentumletöltés indításakor a felületen az alábbi  üzenőablak jelenik meg, amiben a felhasználó az „Igen” gombra kattintva erősítheti meg szándékát

Magyarország.huLetöltés figyelmeztetés

 

5.3.5. A letöltés folyamata

A megerősítést követően megkezdődik a kiválasztott dokumentumok letöltése. Az „Üzenet” ablakban követhető, hogy melyik érkeztetési számú dokumentum töltődik éppen.

Magyarország.hu

A dokumentum letöltése után az applet a következő műveleteket hajtja végre:

  • Amennyiben a letöltött állomány nem .kr kiterjesztésű fájl, úgy az nem igényel kititkosítást. Ilyenkor a letöltési folyamat a „108080970201310101426107552 érkeztetési számú dokumentum nem lett ki titkosítva” üzenettel befejeződik.
  • Ha a letöltött dokumentum .kr kiterjesztésű titkosított állomány, akkor az kititkosítást igényel.
    A letöltést követően az applet az alábbi párbeszédablakot jeleníti meg, ahol a titkosító kulcs helyének kitallózása után a felhasználó kiválaszthat egy (vagy akár több) kulcsot.

Magyarország.huKulcsok megadása

A kulcsmegadás menete megegyezik az egyetlen állomány letöltésekor szokásos eljárással.

Kulcs bekérésénél az alábbi lehetőségek közül választhat:

  • Amennyiben kiválasztja a privát kulcsot és megadja a hozzá tartozó jelszót, az applet kititkosítja a dokumentumot.
    Fontos szem előtt tartani, hogy amennyiben egy kulcsot már megadott az appletnek, akkor az a kulcs addig marad használatban, amíg az összes dokumentum le nem töltődik. Ez azt jelenti, hogy ha egy dokumentumnál megadott egy privát kulcsot, akkor azt ha a következő dokumentum kititkosításához is ez szükséges - az applet már nem kéri be újra, hanem t automatikusan használja azt.
    Amennyiben több kulcsot adott meg az appletnek, akkor az addig nem fog újat bekérni, amíg a megadottak közül talál egyet, amivel sikerül kititkosítani az adott állományt.
  • Ha más eszköz nem áll a rendelkezésére,, akkor az ÁNYK program segítségével is elvégezheti a kititkosítást („Szerviz”/”Titkosítás saját tanúsítvánnyal” menüpont).

Kulcs megadása:

Magyarország.huKulcsok megadása


Letöltött és kititkosított dokumentum:

Magyarország.huLetöltés és kititkosítás

 

A letöltés befejezése

A letöltés akkor fejeződik be, ha a megjelenő képernyő felső  táblázatábólan („Letöltendő dokumentumok”)  az összes érkeztetési szám eltűnik, vagyis valamennyi kijelölt érkeztetési számú dokumentum letöltődik.

Magyarország.hu


 

6. Viszontazonosítás

A Viszontazonosítás lehetőséget nyújt a hivatal részére, hogy egy az ügyféltől kapott dokumentum kapcsán ellenőrizze, hogy a dokumentumot benyújtó ügyfél – az ügyfélkapu tulajdonosa – azonos-e az általa nyilvántartott benyújtó személlyel.

Ehhez meg kell adni az azonosítandó dokumentum információs állományának nevét (ez a dokumentum feltöltésekor jön létre), valamint a dokumentum benyújtójának nyilvántartásában lévő személyi adatait.

A viszontazonosítás adatai

Fogadott dok. inf. állománya:
A Tallóz gomb segítségével az ügykezelő kiválaszthatja a viszontazonosítás kapcsán ellenőrzendő dokumentum információs állományát. Alapértelmezett könyvtárként a program felajánl egy könyvtárat (operációs rendszer beállítástól függ!), de olyan könyvtárat jelöl meg, amilyet szeretne. Az információs fájl neve a .info.xml.

Viselt neve:
A benyújtó személy viselt családi és utóneve(i) a hivatal nyilvántartása alapján. A viszontazonosításhoz a viselt név vagy a születési név közül az egyik megadása kötelező. A második utónév megadása nem kötelező.

Születési neve:
A benyújtó személy születési családi és utóneve(i) a hivatal nyilvántartása alapján. A viszontazonosításhoz a viselt név vagy a születési név közül az egyik megadása kötelező. A második utónév megadása nem kötelező.

Anyja neve:
A benyújtó személy anyjának születési családi és utóneve(i) a hivatal nyilvántartása alapján. A családi név és az első utónév megadása kötelező. A második utónév megadása nem kötelező.

Születési helye:
A benyújtó személy születési helye a hivatal nyilvántartása alapján. Megadása kötelező.

Születési ideje:
A benyújtó személy születési ideje a hivatal nyilvántartása alapján. Megadása kötelező.

A Viszontazonosítás gombra kattintva az alkalmazás elvégzi a személy viszontazonosítását.

Viszontazonosítás eredménye

Az „Üzenet” blokkban jelenik meg a viszontazonosítás eredménye.

  • Sikeres viszontazonosítás esetében („A viszontazonosítás sikeres volt” üzenet) a megadott adatok megegyeznek az ügyfélkapuban tárolt személyi adatokkal.
  • Sikertelen viszontazonosítás az alábbi okok miatt lehetséges:
    • Nem egyeznek meg a személyi adatok az ügyfélkapuban a megadottakkal
      („A viszontazonosítás sikertelen volt” üzenet).
    • Vagy az ügyfélkapuja megszűnt
      („Az ügyfél azonosítása kapcsolati kód alapján sikertelen” üzenet).

7. Azonosítás

Az azonosítás lehetőséget nyújt a hivatal részére, hogy egy állampolgárt azonosítson, és a sikeres azonosítás után dokumentumot küldjön számára.

Ehhez meg kell adni az azonosítandó személy nyilvántartásában lévő személyi adatait. Az azonosításhoz kötelező kitölteni a „Viselt neve”, vagy a „Születési neve” mezők közül legalább az egyiket, illetve kötelező kitölteni az „Anyja neve”, „Születési hely”, és „Születési dátum” mezőket.

Azonosítás

A sikeres azonosítás után az azonosított személyt közvetlenül meg lehet címezni, vagyis a találati listába kattintva a rendszer átvisz a Feltöltés oldalra (megjegyezve az azonosított adatait), ahol dokumentumot lehet küldeni a korábban azonosított személynek.

8. Dokumentum küldése, feltöltés

8.1. A feltöltés folyamata

Dokumentum küldésének, feltöltésének folyamata

  1. Az ügykezelő kiválasztja azt az információs állományt, amelynek kapcsán válaszdokumentumot akar küldeni az ügyfél részére. Ezután kiválasztja az elküldendő dokumentumot, és megadja a válasz rendszerüzenet (visszaigazolás) helyét, majd elindítja a feltöltés folyamatát.
  2. A rendszer ellenőrzi az információs állományban, hogy az ügyfél milyen formában (titkosítottan, titkosítatlanul) kéri a hivataltól az esetleges válaszdokumentumokat.
  3. Ha titkosítottan kéri a választ az ügyfél, akkor az info állományban lévő kapcsolati kód alapján elkéri a Kulcstárból a rendszer az ügyfél által feltöltött publikus titkosító kulcsot. Ha a rendszer nem tud titkosító kulcsot letölteni, akkor megtagadja a dokumentum továbbítását.
  4. Sikeres titkosító kulcs letöltése esetében elvégzi a dokumentum titkosítását, és megkezdi a titkosított dokumentum feltöltését.
  5. Sikeres dokumentumfeltöltés esetében a rendszer visszaküldi a hivatal részére az elküldött dokumentum érkeztetési számát, melyet a rendszer egy <érkeztetésiszám>.nyugta.xml fájlban tárol le a felküldött dokumentum egyéb információs adataival együtt.

Figyelem!
A Központi Rendszer nem tárolja a hivatal által feltöltött dokumentumot, illetve a dokumentumfeltöltéskor visszaadott nyugta fájlt. Ezek archiválása a hivatal feladata. A feltöltött dokumentum csak a rá válaszként kapott nyugtával együtt bizonyító erejű, így célszerű ezeket egy helyen archiválni.

8.2. Fájlfeltöltés

8.2.1. Állampolgár számára

Magyarország.huFájl feltöltése állampolgár számára

A dokumentum küldéséhez, feltöltéséhez az alábbi adatok megadása szükséges:

Címzett típusa:
Válassza ki az állampolgár opciót!

Fogadott dok. inf. állománya:
A Tallóz gomb segítségével az ügykezelő kiválaszthatja a viszontazonosítás kapcsán ellenőrzendő dokumentum információs állományát. Ezt abban az esetben kell megadni, amennyiben egy ügyfél által küldött dokumentumra szeretne választ küldeni. Ezt az info.xml fájlt (<érkeztetésiszám>.info.xml) a küldött fájl letöltése után a saját számítógépéről kell kitallózni.

Állampolgár számára úgy is küldhet dokumentumot, hogy korábban az állampolgár nem küldött még az intézmény számára dokumentumot, vagyis nincs <érkeztetésiszám>.info.xml dokumentum. Ebben az esetben először az Azonosítás fülön kell az állampolgárt azonosítani, majd a sikeres azonosítás után a találati listában az állampolgár nevére kattintva a rendszer átvisz a Feltöltés oldalra, ahol már meg lesz címezve a korábban azonosított állampolgár.

Feltöltendő dokumentum neve:
A Tallóz gomb segítségével az ügykezelő kiválaszthatja a feltöltendő, elküldendő dokumentumot. Kattintson a Tallóz gombra, majd keresse meg a dokumentumot a saját könyvtáraiban! A mezőben megjelenő könyvtárnév a HKPDIR environment váltózóban definiált könyvtár neve, illetve ha a változó nincs megadva, akkor az operációs rendszerbe bejelentkezett felhasználó home könyvárának neve.

Dokumentum típus azonosítója:
Az elküldendő dokumentum típusának azonosítója, a hivatal számára. Pl. HAT12/2010, VEGZ003.

Dokumentum típus leírása:
A dokumentum típusának szöveges megnevezése. Pl.: Határozat, Kérelem elutasítása, stb.

Nyugta fájl helye:
A Tallóz gomb segítségével az ügykezelő kiválaszthatja a feltöltés visszaigazolását tartalmazó nyugtaállomány könyvtárát. A mezőben megjelenő könyvtárnév a HKPDIR environment váltózóban definiált könyvtár neve, illetve ha a változó nincs megadva, akkor az operációs rendszerbe bejelentkezett felhasználó home könyvárának neve.

Tértivevényes:
Ha tértivevényesen szeretné feladni a küldeményt, a „Tértivevényes” jelölőnégyzetet állítsa jelöltre (alapértelmezésben a jelölőnégyzet jelöletlen).

A Feltöltés gombra kattintva indul meg a kiválasztott dokumentum feltöltése az ügyfél részére.

Ha az ügyfél titkosított formátumban kérte a dokumentum küldését, akkor a feltöltési folyamat során a rendszer automatikusan elkéri az ügyfél titkosító kulcsának publikus részét, és titkosítja vele a feltöltés előtt a dokumentumot.

8.2.2. Hivatal számára

Magyarország.huFájl feltöltése hivatal számára

A dokumentum küldéséhez, feltöltéséhez az alábbi adatok megadása szükséges:

KRID:
A címzett hivatal azonosító száma a Központi Rendszerben.

Rövidnév:
A címzett hivatal rövid neve. A legördülő listából választható ki, illetve folyamatos gépeléssel kereshető is. Amennyiben űrlapfájlt (ÁNYT-vel tervezett, ÁNYK-val kitöltött .kr kiterjesztésű fájl) kívánunk feltölteni, a fejlécadatokból a rendszer automatikusan beilleszti a címzett nevét a Dokumentum típus azonosítóját, illetve a Dokumentum típus leírását.
Ezek után, ha más címzettet próbálunk megadni, a küldés sikertelen lesz.

A KRID és a Rövidnév közül elég csak az egyiket megadni a címzett hivatal azonosításhoz.

Feltöltendő dokumentum neve:
A Tallóz gomb segítségével az ügykezelő kiválaszthatja a feltöltendő, elküldendő dokumentumot. Alapértelmezett könyvtárként a program felajánl egy könyvtárat (operációs rendszer beállítástól függ!), de olyan könyvtárat jelöl meg, amilyet szeretne.

Dokumentum típus azonosítója:
Az elküldendő dokumentum típusának azonosítója a hivatal számára. Pl. HAT1001, VEGZ003. (.kr fájl feltöltése esetén a rendszer automatikusan kitölti ezt a mezőt.)

Dokumentum típus leírása:
A dokumentum típusának szöveges megnevezése. Pl.: Határozat, Kérelem elutasítása, stb.
(.kr fájl feltöltése esetén a rendszer automatikusan kitölti ezt a mezőt.)

Nyugta fájl helye:
A Tallóz gomb segítségével az ügykezelő kiválaszthatja a feltöltés visszaigazolását tartalmazó nyugtaállomány könyvtárát. Alapértelmezett könyvtárként a program felajánl egy könyvtárat (operációs rendszer beállítástól függ!), de olyan könyvtárat jelöl meg, amilyet szeretne.

Tértivevényes:
Ha tértivevényesen szeretné feladni a küldeményt, a „Tértivevényes” jelölőnégyzetet állítsa jelöltre (alapértelmezésben a jelölőnégyzet jelöletlen).

A Feltöltés gombra kattintva indul meg a kiválasztott dokumentum feltöltése a hivatal részére.

Ha a hivatal titkosított formátumban kérte a dokumentum küldését, akkor a feltöltési folyamat során a rendszer automatikusan elkéri a hivatal titkosító kulcsának publikus részét, és titkosítja vele a feltöltés előtt a dokumentumot.

8.3. Elektronikus tértivevény

A kézbesítési feladatok végrehajtása a Központi Rendszeren keresztül történik.

A rendszer a kézbesítés megtörténtét, illetve az elektronikus kézbesítéssel kapcsolatos egyéb körülményeket hitelt érdemlő módon – az elektronikus tértivevénnyel, visszaigazolással, illetve szükség esetén a rá vonatkozó külön jogszabályok szerinti naplózással – a feladó, illetve a címzett számára igazolja.

Egy hivatal kérése alapján elektronikus tértivevénnyel feladott hivatalos iratok időbeli folyamatát az alábbi ábra mutatja ():

Egy hivatal kérése alapján elektronikus tértivevénnyel feladott hivatalos iratok időbeli folyamata

A Beérkezett dokumentumok állapota a következő lehet:

  • Olvasott: a dokumentum megnyitásra került;
  • Olvasatlan: a dokumentum még nem nyitották meg olvasásra;
  • Kézbesítési vélelem: a dokumentumnál beállt a kézbesítési vélelem

A Kézbesítési vélelem ideje mezőben a kézbesítési vélelem beálltának időpontja látható.

 

8.3.1. Elektronikus tértivevénnyel ellátott dokumentum küldése

A hivatali ügykezelő a Feltöltés menüpontra kattintva tud elektronikus úton dokumentumot küldeni egy felhasználó/hivatal részére – az állampolgár által beküldött dokumentum adatai, valamint a hivatali kapuk kötelező gyakorlata szerint akár titkosítva is.

A dokumentumfeltöltés lépései
  1. A hivatali ügykezelő a Hivatali kapun belül a Feltöltés menüpontra kattint. Ekkor megjelenik a feltöltés oldal.
  2. Kitölti a feltöltési beállításokat, ha tértivevényesen szeretné feladni a küldeményt, a „Tértivevényes” jelölőnégyzetet jelöltre állítja (alapértelmezésben a jelölőnégyzet jelöletlen) és kiválasztja a feltöltendő iratot. Az ügykezelő bármilyen típusú dokumentumot feltölthet.

    HKP tértivevényes feltöltés


     
  3. A „Feltöltés” gombra kattintva feltölti az iratot.
  4. Ha a nyomtatvány befogadásra kerül a rendszer a dokumentumo(ka)t egyedi érkeztetési azonosítóval és időbélyegzővel látja el. A befogadásról az értesítési tárhelyre pdf formátumú visszaigazolást küld a rendszer, valamint a „Dokumentum letöltésének helye” mezőben megadott helyen létrejön a dokumentum sikeres feltöltését igazoló xml nyugta fájl.
  5. A kiválasztott állomány(ok) feltöltésre kerül(nek) a címzett felhasználó/Hivatal postafiókjába.
  6. A címzett felhasználó e-mail értesítést kap a beérkezett küldeményről.

8.3.2. Értesítés 3 munkanapja át nem vett dokumentumokról

Minden nap egy előre meghatározott időpontban automatikusan lefut egy folyamat, amely során e-mail értesítést küld ki a Központi Rendszer a hivatali kapu kapcsolattartónak az alábbi szabály szerint:

  • Első alkalommal a 3. munkanapon, majd azt követően naponta, ha létezik a postafiókjában olyan dokumentum, melyet a beérkezéstől számított három munkanapon belül nem vett át (nem töltött le).

8.3.3. Postafiókból 30 napnál régebbi dokumentumok törlése

Ha a felhasználó az értesítési tárhelyről nem törli, vagy tartós tárhelyre nem helyezi át a dokumentumot, akkor az elhelyezéstől számított 30 naptári nap elteltével az irat és metaadatai automatikusan törlődnek.

8.3.4. Kézbesítési vélelem beállta

Ha a címzett a hivatalos iratnak az elektronikus kézbesítési tárhelyen történő elhelyezését követő ötödik munkanapon sem veszi át a tértivevényes küldeményt, akkor a hivatalos iratot az ezt követő munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni (kézbesítési vélelem).

  • A rendszer a címzett (felhasználó vagy hivatal) értesítési tárhelyén rögzíti a „Kézbesítési vélelem” státuszt, valamint a Kézbesítési vélelem ideje mezőbe a kézbesítési vélelem beálltának időpontját.
  • A feladó a Hivatali Kapun található ideiglenes tárhelyén („Hivatali Kapu” – „Dokumentumok”) megtekintheti az át nem vett dokumentumról szóló értesítést.

8.4. Feltöltés visszaigazolása

A feltöltést követően a „Feltöltés” blokkban megjelennek a visszaigazolás adatai: az érkeztetési szám és az visszaigazolási információkat tartalmazó rendszerüzenet fájl neve. Az „Üzenet” blokkban megjelenő üzenet nyújt információt a feltöltés eredményéről.

Magyarország.huFeltöltés visszaigazolása

9. Hivatalok

A Hivatal menüpontra kattintva a hivatali kapuval rendelkező intézmények között lehet keresni.

Magyarország.huKeresés a Hivatali Kapuval rendelkező intézmények között

Keresni bármelyik mező segítségével lehet a következők szerint:

  • KRID: A teljes számsort meg kell adni a kereséshez
  • Rövidnév: a teljes rövid nevet meg kell adni a kereséshez,
  • Teljes név: itt minimum 3 karaktert meg kell adni, és az intézmény teljes nevében keres.

Sikeres keresés esetén megkapjuk a keresett hivatal adatait, melyek segítségével a Feltöltés részben leírtak szerint dokumentumot lehet küldeni az intézmény számára.

10. Ügykezelői jelszóváltoztatás

Az ügykezelő megváltoztathatja a jelszavát a HKP felületen a Beállítások menüpontra kattintva. A jelszó minimum hossza 5 karakter.

Megadandó paraméterek:

  • Új jelszó: Az új jelszó
  • Új jelszó (ellenőrzés): Az új jelszó még egyszer, ellenőrzés céljából.

A jelszavak megadása után a Beállít gombra kattintva lehet aktiválni a szolgáltatást.

Amennyiben a két jelszó megegyezik, a következő képernyőt kapjuk, és a jelszó megváltozik:

Sikeres jelszóváltoztatás

Amennyiben a két jelszó nem egyezik meg, a következő képernyőt kapjuk, és a jelszó marad az eddigi:

Sikertelen jelszóváltoztatás

11. Elfelejtett jelszó kérése

A magyarorszag.hu/hivatalikapu/belepes oldalon található egy Elfelejtette jelszavát? link, melyre kattintva megvizsgálja, hogy az Ügyfélkapun belépett felhasználó ügykezelője-e valamelyik hivatalnak. Amennyiben igen, akkor új jelszót generál a rendszer, és elküldi az ügyfélkapus e-mail címre.

Magyarország.huHKP elfelejtett jelszó kérése

Ugrás vissza...
median